Nutriție

Scapă de stres mâncând. Află chiar acum!

Scapă de stres mâncând. Chiar este posibil!

Stresul, boala secolului 21, nu este așa? În funcție de fiecare individ în parte, stresul se manifestă diferit. Poate mănânci excesiv atunci când treci printr-o perioadă stresantă sau din contra, poate mănânci prea puțin. Totuși, dacă faci parte din prima categorie, atunci acest articol este pentru tine.

Când suntem stresați, primul instinct este să apelăm la tradiționalele „mâncăruri de consolare”. Ce înseamnă acest lucru? Că mâncăm prea mult, comandăm de la restaurant, mâncăm alimente grase sau dulci și bem alcool. Să fim sinceri, cu toții ne-am simțit mai bine după o masă gustoasă, un pahar de vin sau o sticlă de bere. Totuși, aceasta nu poate fi soluția pentru totdeauna.

Pe termen scurt te vei simți mai bine după astfel de alimente, însă pe termen lung vei ajunge să te simți mai rău. Atunci când corpul nu primește aportul necesar de nutrienți, vei simți mai multă oboseală, letargie și chiar lipsă de concentrare. Iar toate acestea nu fac decât să crească stresul care le-a provocat inițial.

 

Aliații tăi împotriva stresului

Indiferent dacă treci chiar acum printr-o perioadă stresantă, ai trecut sau vei trece, este important să știi ce alimente te ajută și ce alimente îți fac mai mult rău într-o astfel de perioadă. La urma urmei, cu toții vrem să scăpăm de stres și anxietate, nu să le intensificăm.

Cea mai bună soluție împotriva stresului este o dietă echilibrată din punct de vedere nutrițional. În alte cuvinte, care include câte puțin din fiecare grupă alimentară.

Cum te poți asigura că organismul tău primește toți nutrienții necesari pentru a lupta împotriva problemelor de sănătate fizice și psihice? Ei bine, consumă cât mai multe cereale integrale, legume cu frunze verzi și proteine de origine naturală. Când vine vorba de stres, acestea sunt alimente care îți pot ajuta foarte mult organismul. Cu cât consumi mai multe, cu atât vei avea o minte mai calmă și mai sănătoasă pe termen lung.

Aliații tăi împotriva stresului sunt:

  • Avocado – este un fruct cremos și versatil care poate fi consumat sub mai multe forme (crud, în sosuri sau în smoothie). Avocado este bogat în nutrienți și îți ajută corpul să lupte împotriva stresului. Cum așa? Acesta are cantități mari de glutation, element care blochează absorbția intestinală a anumitor grăsimi care pot provoca daune oxidative. Mai mult decât atât, comparativ cu alte fructe, avocado conține cele mai ridicate niveluri de vitamina E, acid folic și beta-caroten. Totuși, deși este un aliment sănătos, nu trebuie consumat în cantități mult prea mari deoarece este bogat în grăsimi. 
  • Afinele – dacă treci printr-o perioadă stresantă și vrei neapărat să mănânci ceva, secretul este să schimbi ciocolata sau chipsurile cu unul dintre super-alimente. Aceasta este o metodă foarte utilă pentru a-ți ajuta mintea. Afinele sunt unele dintre alimentele cu cea mai mare concentrație de antioxidanți, în special antocianina. Asta înseamnă că aceste fructe te ajută să ai o minte mai ascuțită, o concentrare mai bună și o mai bună claritate mentală. Toate acestea te ajută să faci mai bine față stresului. 
  • Ceaiul de mușețel – desigur, nu este vorba doar despre mâncare atunci când vrem să luptăm împotriva stresului. Ceea ce bei are un impact major asupra stresului pe care îl simți. Spre exemplu, băuturile bogate în zaharuri și cafeină precum cafeaua, băuturile energizante și sucurile, pot crește nivelul de stres dacă sunt consumate cu regularitate. Ceaiul de mușețel a fost folosit încă din istorie drept un aliat al somnului liniștit. De asemenea, există studii clinice care au descoperit că este eficient și în reducerea simptomelor tulburării de anxietate generalizată.
  • Ciocolata – deși este pusă în general în categoria alimentelor nesănătoase, există o legătură incontestabilă între ciocolată și starea noastră de spirit. Există studii care arată că dacă mănânci ciocolată ești mai fericit. Totuși, asta nu înseamnă că de acum trebuie să dai iama în ciocolată de fiecare dată când treci printr-o perioadă stresantă. Aceasta este benefică doar atunci când este consumată în moderație (și) în cadrul unei diete echilibrate din punct de vedere nutrițional. Ciocolata neagră este bună pentru tine deoarece conține niveluri ridicate de flavonoide și polifenoli. Ambele elemente sunt antioxidanți puternici care te ajută în lupta împotriva stresului. 
  • Carnea de vită – carnea de vită provenită din surse cât mai naturale nu doar că este mai benefică pentru natură, dar este și mult mai bună pentru corpul uman. Carnea de vită crescută într-un mod cât mai natural are un nivel ridicat de antioxidanți, beta-caroten și vitaminele C și E. Toate sunt aliați de nădejde în lupta împotriva stresului. Dacă încă mai ai nevoie de motive pentru a investi bani pentru a cumpăra carne de vită crescută cu iarbă, ei bine, trebuie să știi că are și un procent de grăsime mai scăzut decât cele crescute cu grâne. Plus, și mai mult omega 3. 
  • Ovăzul – este minunat prin faptul că poate fi un aliment gustos și sățios cu multe beneficii pentru sănătate. Acesta este un carbohidrat complex. Astfel, atunci când îl consumi, creierul produce mai multe serotonine (cele care aduc fericirea). Studii realizate pe copiii care merg la școală au arătat că cei care au consumat ovăz au putut fi mai atenți pe toată durata dimineții decât ceilalți.
  • Nucile – dacă ești în căutarea unei gustări sănătoase care să te ajute să-ți menții stresul sub control, nucile sunt alegerea potrivită. Desigur, gustul dulce și plăcut al nucilor le face să fie gustarea potrivită dintre mese sau, de ce nu, desertul ideal. Nucile sunt versatile. Le poți folosi în salate sau le poți consuma împreună cu o cafea sau o prăjitură.
  • Fisticul – acesta este o gustare delicioasă și te ajută în lupta împotriva stresului și a anxietății. Nu doar atât, există studii care spun că acesta este benefic pentru modificările vaselor de sânge care apar în perioadele stresante. Astfel, este pusă mai puțină presiune pe inimă prin dilatarea ulterioară a arterelor. Mai mult decât atât, simplul act repetitiv de a decoji fisticul se poate dovedi o terapie de sine stătătoare.
  • Legumele cu frunze verzi – nici nu ar trebui să mai menționăm, dar acestea ar trebui să reprezinte baza oricărei diete. Nu doar că te ajută în lupta împotriva stresului, ci sunt și bogate în nutrienți și antioxidanți – benefici împotriva multor boli. Legumele cu frunze de culoare verde închis, precum spanacul, sunt benefice în mod special datorită acidului folic. Acesta îți ajută corpul să producă mai mulți neurotransmițători care pot regla starea de spirit. 
  • Alimentele fermentate – acestea sunt benefice pentru sistemul tău digestiv care, la rândul lui, te va ajuta să ai o sănătate mentală mai bună. Astfel, scade și nivelul stresului din organism. Bacteria care se găsește în produsele fermentate (spre exemplu, iaurtul) are un efect direct asupra creierului tău. Aceasta poate genera semnale pozitive care influențează starea de spirit, dar și comportamentul creierului prin intermediul nervului vag.

Dacă vrei să afli secretul unei diete echilibrate, citește următorul articol.

Cum să-ți construiești planul alimentar

Planificarea meselor cu înțelepciune este o activitate benefică atât pentru corp, cât și pentru o minte puternică ce poate gestiona mai ușor nivelurile de stres. Vrei să ai un control mai bun asupra emoțiilor și fricilor tale? Atunci este important să știi ce alimente trebuie evitate și ce alimente sunt potrivite pentru anxietate sau îngrijorare.

Dacă treci printr-o perioadă stresantă s-ar putea să ai tentația puternică de a apela la acele gustări care-ți aduc confort. Și cu toții știm care sunt acestea, nu? Cele bogate în zaharuri, care au mult amidon sau multe grăsimi. Totuși, deși te pot face să te simți bine pentru moment, pe termen lung te vor face să te simți mult mai rău. 

Atunci când consumi alimente benefice împotriva stresului precum fructele de pădure, ciocolata neagră, iaurtul, nucile, fisticul sau chiar un smoothie cu avocado și legume cu frunze verzi, te vei simți mai bine atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Secretul stă în echilibrul nutrițional.

Dacă planifici din timp ce urmează să mănânci îți va fi mult mai ușor să urmezi o astfel de dietă. Cea mai populară variantă este planificarea săptămânală. Așa te poți asigura că ai în casă alimentele potrivite atunci când treci prin perioade foarte stresante. Asigură-te că majoritatea meselor tale conțin proteine naturale și legume cu frunze verzi. Acestea te vor ajuta să ai o stare de sănătate mai bună, atât fizic, cât și psihic. 

În continuare îți prezentăm un plan alimentar potrivit pentru perioadele foarte stresante:

Micul dejun: ovăz cu fructe de pădure sau smoothie de fructe cu avocado și fructe de pădure.

Sau iaurt natural cu o mână de fructe de pădure sau fistic.

Prânzul: o salată cu paste integrale și multe legume cu frunze verzi.

Desert: niște ciocolată neagră.

Cină: vită hrănită cu verdeață și legume.

Înainte de culcare: ceai de mușețel neîndulcit.

Desigur, acest meniu este doar orientativ. Nu spune nimeni că trebuie să-l urmezi cu exactitate în fiecare zi de acum înainte. Acesta este un exemplu care te poate ajuta în planificarea meselor tale.

Totuși, atenție, este important să ții cont de mărimea meselor atunci când consumi multe alune, ciocolată, iaurt și avocado! Deși sunt sănătoase, nu este recomandat să le mănânci în exces. 

În cele din urmă, după cum spune și vorba, „suntem ceea ce mâncăm”. Așa că ai grijă să consumi cât mai multe alimente bune pentru sănătatea ta psihică și cea fizică. 

Echilibrul trebuie să fie scopul tău. Corpul și mintea ta vor fi mai fericite.

Dacă vrei să afli mai multe despre ce presupune o dietă echilibrată, noi te ținem la curent pe pagina de Facebook.